top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

7 Fakta Menarik dan Unik tentang Kapal Selam Dunia




Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT


Kapal selam adalah salah satu keajaiban teknologi ketenteraan yang telah menjadi bahagian penting daripada kekuatan tentera laut negara-negara di seluruh dunia.

Dalam artikel ini, kita akan menjelajahi fakta-fakta menarik dan unik tentang kapal selam, mengenalpasti syarikat dunia yang menghasilkan kapal selam, serta merangkumi 7 kapal selam terkuat dan 7 negara dengan armada kapal selam terbesar di dunia.





1. Sejarah Kapal Selam

Kapal selam pertama kali dikembangkan oleh Cornelius Drebbel pada abad ke-17, namun kapal selam moden pertama, CSS Hunley, baru muncul selama Perang Saudara Amerika. Ketika ini, kapal selam digunakan untuk pelbagai tujuan, termasuk serangan, pengintipan, dan penelitian bawah laut.


2. Syarikat Pembuat Kapal Selam

Sejumlah syarikat dunia terkemuka telah mendominasi pasaran pembuatan kapal selam. Beberapa di antaranya adalah:


a. General Dynamics Electric Boat (AS): Pengeluar kapal selam terkemuka di Amerika Serikat, mereka memproduksi kapal selam kelas Virginia yang sangat canggih.


General Dynamics Electric Boat adalah syarikat yang berfokus pada merekacipta, pembinaan, dan pembaikan kapal selam. Syarikat ini adalah sebagian daripada General Dynamics Corporation, sebuah perusahaan pertahanan terkemuka di Amerika Syarikat. General Dynamics Electric Boat terutama dikenali kerana peranan kunci mereka dalam membangunkan kapal selam nukleir untuk Angkatan Laut Amerika Syarikat.


Berikut adalah beberapa informasi penting tentang General Dynamics Electric Boat:


1. Sejarah: Perusahaan ini didirikan pada tahun 1899 dengan nama Electric Boat Company oleh John Philip Holland, seorang jurutera berasal Irlandia yang dianggap sebagai salah satu tokoh utama dalam pengembangan kapal selam moden. Pada tahun 1952, perusahaan ini bergabung dengan General Dynamics Corporation dan menjadi General Dynamics Electric Boat Corporation.


2. Fokus Utama: General Dynamics Electric Boat secara khusus berfokus pada pengembangan, pembinaan, dan pembaikan kapal selam. Mereka dikenali kerana membangunkan kapal selam kelas Virginia, yang merupakan kapal selam nuklear serangan pelbagai peranan yang sangat canggih dan penting dalam kekuatan Angkatan Laut AS.


3. Pembinaan Kapal Selam: Syarikat ini memiliki fasiliti pembinaan di Groton, Connecticut, dan Quonset Point, Rhode Island, di mana mereka membangunkan dan membaiki kapal selam untuk Angkatan Laut AS. Mereka memiliki pengalaman panjang dalam merancang dan membina kapal selam nuklear, termasuk kapal selam serangan, kapal selam peluru berpandu balistik, dan kapal selam kelas Virginia.


4. Inovasi Teknologi: General Dynamics Electric Boat terus mengembangkan teknologi baru untuk meningkatkan kemampuan dan keupayaan kapal selam. Mereka juga terlibat dalam pengembangan sistem senjata, sistem navigasi, dan peralatan lainnya untuk kapal selam.


5. Peranan Strategik: Kapal selam nuklear yang dibangunkan oleh General Dynamics Electric Boat adalah komponen kunci daripada kemampuan pertahanan nasional Amerika Syarikat. Mereka memiliki peranan penting dalam perisikan, peperangan anti-kapal selam, dan peperangan peluru balistik jarak jauh.


General Dynamics Electric Boat memiliki sejarah yang panjang dalam mendokong kekuatan laut Amerika Syarikat dengan membangunkan kapal selam canggih. Syarikat ini terus berkomitmen untuk menjaga dan meningkatkan kemampuan pertahanan nasional melalui inovasi teknologi dan pembinaan kapal selam yang canggih.


b. Naval Group (Prancis): Perusahaan Perancis yang terkenal dengan kapal selam kelas Barracuda yang inovatif.


c. Bae Systems (Inggeris): Bae Systems membina kapal selam kelas Astute yang merupakan kapal selam serba guna.


d. Kawasaki Heavy Industries (Jepun): Mereka mengeluarkan kapal selam kelas Soryu yang memiliki teknologi terkini.


3. Kapal Selam Terkuat di Dunia

Berikut adalah 7 kapal selam terkuat di dunia ketika ini:


a. Kapal Selam Kelas Ohio (AS): Kapal selam balistik yang sangat besar dan berawak oleh kru yang besar.


Kelas Ohio adalah kelas kapal selam berasaskan nuklear yang sangat terkenal dan penting dalam sejarah Angkatan Laut Amerika Serikat.


Kapal selam kelas Ohio ini dirancang khusus untuk membawa peluru berpandu balistik antara benua nuklear (ICBM) sebagai sebahagian daripada Triad Nuklear Amerika Serikat.


Triad Nuklear terdiri dari peluru berpandu balistik darat, kapal selam berasakan nuklear, dan pesawat pengebom strategik yang bersama-sama memberikan kemampuan untuk melakukan serangan balistik nuklear sebagai tanggapan terhadap ancaman yang mungkin.


Berikut adalah beberapa karakteristik utama dari kapal selam kelas Ohio:


1. Kapasiti Peluru Berpandu Balistik: Kapal selam kelas Ohio memiliki kemampuan untuk membawa banyak peluru berpandu balistik nuklear. Mereka awalnya dirancang untuk membawa hingga 24 peluru berpandu Trident II D5, yang merupakan jenis peluru berpandu balistik yang sangat kuat dan dapat mencapai target jauh di dalam wilayah musuh.


2. Propulsi Nuklear: Kapal selam Ohio menggunakan propulsi nuklear, yang bererti mereka memiliki reaktor nuklear yang digunakan untuk menghasilkan tenaga untuk menjalankan kapal. Ini memungkinkan mereka untuk beroperasi untuk waktu yang sangat lama tanpa perlu ke permukaan untuk mengisi bahan bakar, yang sangat penting untuk menjaga kemampuan mereka dalam pengawasan dan pengintipan yang lebih lama.


3. Ketahanan dan Kehandalan: Kapal selam kelas Ohio dirancang dengan tingkat ketahanan yang tinggi dan kemampuan beroperasi yang sangat ampuh. Mereka mampu menjalani misi pengawasan strategik jangka panjang di kedalaman laut yang dalam tanpa dikesan yang mudah oleh musuh.


4. Peranan Dua Kepala: Kapal selam kelas Ohio awalnya dirancang untuk peranan penjelajah peluru berpandu balistik (SSBN), yang bererti mereka digunakan untuk mengintai dan menyelam di kedalaman laut yang dalam sambil siap untuk meluncurkan peluru berpandy balistik nuklear jika diperlukan.


Namun, beberapa kapal dari kelas Ohio telah diubah menjadi kapal selam serangan darat (SSGN) yang dilengkapi dengan peluru berpandu jelajah konvensional untuk misi dokongan darat, pengintaian, dan tugas lainnya.


5. Peningkatan dan Perpanjangan Masa Penggunaan: Kapal selam kelas Ohio telah mengalami pelbagai program peningkatan dan pembaharuan untuk memperpanjangkan masa penggunaan mereka. Ini mencakupi pembaharuan sistem senjata, pembaikan teknikal, dan modifikasi lainnya untuk menjaga keteguhan dan relevansi mereka di abad ke-21.


Sejak pertama kali diperkenalkan pada tahun 1981, kapal selam kelas Ohio telah menjadi bahagian integral dari kebijakan pertahanan nuklear Amerika Syarikat. Mereka memiliki peranan yang sangat penting dalam menjaga kemampuan pencegahan nuklear dan merupakan komponen kunci daripa Triad Nuklear AS.


b. Kapal Selam Kelas Virginia (AS): Kapal selam serba guna yang sangat canggih dengan pelbagai kemampuan.


c. Kapal Selam Kelas Astute (Britain): Kapal selam serba guna yang canggih teknologinya.


d. Kapal Selam Kelas Yasen (Rusia): Kapal selam serba guna yang dilengkapi dengan senjata nuklir.


e. Kapal Selam Kelas Barracuda (Perancis): Kapal selam serba guna yang inovatif dan kuat.


f. Kapal Selam Kelas Soryu (Jepun): Kapal selam serba guna yang menggunakan teknologi terkini.


g. Kapal Selam Kelas Type 093 (China): Kapal selam serba guna yang menjadi bahagian penting daripada penguasaan laut China.


4. Negara dengan Armada Kapal Selam Terbanyak

a. China: China memiliki salah satu armada kapal selam terbesar di dunia, termasuk kapal selam nuklear dan konvensional.


China giat mengembangkan salah satu armada kapal selam terbesar di dunia, yang mencakupi kapal selam nuklear dan konvensional. Ada beberapa faktor yang menjelaskan mengapa China memiliki armada kapal selam yang besar:


1. Kebijakan Pertahanan Maritim: China memiliki kebijakan pertahanan maritim yang kuat kerana memiliki kepentingan ekonomi dan keamanan yang besar di perairan domestik dan antarabangsa. Untuk melindungi sumber daya lautnya dan menjaga keselamatan nasionalnya, China memilih untuk mengembangkan kekuatan kapal selam yang kuat.


2. Pertumbuhan Ekonomi: Pertumbuhan ekonomi China telah memberikan sumber daya yang cukup untuk melabur dalam pengembangan militer, termasuk kapal selam. China telah memperuntukkan dana yang besar untuk pemodenan dan pengembangan armadanya.


3. Teknologi dan Inovasi: China telah bekerja keras untuk mengembangkan teknologi kapal selam mereka sendiri, baik yang konvensional mahupun nuklear. Mereka telah membuat kemajuan dalam merancang kapal selam yang lebih senyap, canggih, dan strategik.


4. Peningkatan Kapasiti Nuklear: Selain kapal selam konvensional, China juga memiliki kapal selam nuklear yang disebut sebagai kapal selam peluru berpandu balistik (SSBN) dan kapal selam serangan (SSN). Ini memberikan kemampuan yang lebih besar dalam membina kekuatan laut dan nuklear.


5. Strategi Pertahanan: Kapal selam adalah sebagian penting dari strategi pertahanan China, yang termasuk kendali dan pengendalian perairan yang luas di sekitar perbatasan negara, terutama di Laut China Selatan dan Laut China Timur.


6. Pengembangan Wilayah Laut: China telah berusaha untuk memperluas kehadirannya di wilayah Laut China Selatan dan Laut China Timur, yang menghasilkan keperluan untuk memiliki kapal selam yang dapat menjaga keamanan wilayah ini.


Penting untuk dicatat bahawa memiliki armada kapal selam yang besar juga menciptakan kebimbangan dan ketegangan dengan negara-negara jiran dan pemangku kepentingan lainnya di wilayah tersebut.


Ini kerana kapal selam memiliki potensi untuk mempengaruhi kestabilan wilayah dan menghadirkan risiko keselamatan yang signifikan jika digunakan secara salah atau jika terjadi insiden yang tidak disengaja. Oleh kerana itu, kehadiran kapal selam China terus menjadi fokus perhatian dalam kebijakan luar negeri dan keamanan global.


b. Amerika Syarikat: Amerika Syarikat memiliki armada kapal selam yang sangat besar, dengan pelbagai jenis kapal selam.


c. Rusia: Rusia juga memiliki armada kapal selam yang kuat, termasuk kapal selam nuklear.


d. India: India memiliki kapal selam konvensional dan nuklear yang semakin berkembang.


e. Perancis: Perancis memiliki kapal selam nuklear yang kuat dan inovatif.


f. Britain: Britain memiliki kapal selam nuklear dan konvensional yang terkenal dengan teknologi tinggi.


g. Jepun: Jepun memiliki kapal selam terbaru yang sangat canggih dalam kelas Soryu.


5. Kapal Selam dalam Diplomasi dan Keamanan

Kapal selam telah menjadi elemen penting dalam diplomasi dan keamanan global. Kapal selam nuklear, misalnya, memiliki peranan kunci dalam pemeliharaan ketegangan antara negara-negara dengan senjata nuklear.


6. Kapal Selam untuk Penelitian Bawah Laut

Selain peranan militer, kapal selam juga digunakan untuk penelitian bawah laut. Mereka memungkinkan ilmuwan untuk menjelajahi kedalaman lautan yang belum pernah dijangkau sebelumnya.


7. Cabaran Teknologi Kapal Selam

Pengembangan kapal selam yang lebih canggih dan kuat terus menjadi cabaran teknologi. Hal ini melibatkan kemajuan dalam sistem navigasi, senjata, perlindungan, dan efisiensi energi.


Kesimpulan

Menurut CNN, Jabatan Perisikan Tentera Laut AS meramalkan tentera laut China akan memiliki lebih 400 kapal perang menjelang 2025.


Matlamat Tentera Laut AS pula adalah memiliki armada dengan kekuatan 355 kapal menjelang 2025, sasaran yang jauh lebih rendah berbanding China.


Namun begitu, Tentera Laut AS memiliki beberapa ke­lebihan seperti mempunyai lebih ramai askar aktif berbanding China.


Berdasarkan laporan CNN, Tentera Laut AS mempunyai le­bih 330,000 anggota aktif berbanding 250,000 tentera laut China.





Armada kapal selam AS juga disifatkan lebih unggul berbanding China dengan semua 50 kapal selam negara itu berkuasa nuklear berbanding hanya tujuh kapal selam nuklear China dalam armada 62 kapal selam.


Dengan begitu banyak negara yang melaburkan sumber daya dalam pengembangan kapal selam, ini adalah bukti bahwa kapal selam tetap menjadi komponen penting dari kekuatan laut dan keamanan dunia ketika ini.


Dengan teknologi yang terus berkembang, kita dapat yakin bahawa kapal selam akan terus menjadi subjek penting dalam dunia militer dan penelitian bawah laut di masa hadapan.



9 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page