top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Alternatif Makanan Selain Beras: Pilihan Makanan Lebih Sihat dan Beraneka

Updated: 9 Sep 2023




Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT


Beras adalah makanan asas yang sangat penting dalam pelbagai budaya di seluruh dunia. Namun, semakin ramai orang yang mencari alternatif makanan bersumberkan karbohidrat lain yang lebih sihat dan pilihan.

Ada pelbagai alasan untuk mencari alternatif kepada beras, termasuk keperluan diet khusus, alergi makanan, atau sekadar ingin mencuba makanan baru.


Dalam artikel ini, kami akan membahaskan pelbagai alternatif makanan bersumberkan beras yang dapat menjadi pilihan untuk sihat dan lazat.


1. Quinoa



Quinoa adalah salah satu alternatif terbaik untuk beras. Quinoa adalah biji-bijian penuh gizi yang kaya akan protein, serat, dan sejumlah nutrisi penting lainnya.


Quinoa juga mengandungi semua asid amino penting, menjadikannya sumber protein lengkap. Selain itu, quinoa juga rendah glikemik, yang bererti ia tidak menyebabkan lonjakan gula darah yang drastik setelah dimakan, membuatnya sesuai untuk pengidap diabetes. Anda dapat menggantikan nasi dengan quinoa dalam banyak hidangan, seperti nasi goreng, salad, atau bubur.


2. Kentang



Kentang adalah makanan yang kaya akan karbohidrat kompleks, serat, dan vitamin C. Anda dapat mengolah kentang menjadi pelbagai hidangan, seperti kentang tumbuk, kentang panggang, atau kentang rebus. Namun, penting untuk menghindari menggoreng kentang, kerana ini dapat meningkatkan kandungan lemak dan kalorinya.


3. Keledek



Keledek adalah sumber karbohidrat yang sangat baik dan lebih sihat daripada beras putih. keledek mengandung serat yang tinggi, vitamin A, vitamin C, dan antioksidan. Mereka juga memiliki indeks glikemik yang lebih rendah daripada beras putih, sehingga membantu menjaga kadar gula darah stabil. Keledek boleh diolah menjadi pelbagai hidangan, seperti sup, kentang goreng ubi, atau puree keledek.


4. Bijian Lainnya (Gandum, Barli, dan Lainnya)



Selain quinoa, masih banyak bijian lain yang dapat dijadikan alternatif untuk beras. Gandum dan barli adalah contohnya. Gandum adalah sumber serat yang baik dan dapat digunakan dalam pembuatan roti, pasta, atau salad. Barli juga mengandung serat tinggi dan bolh digunakan dalam sup atau sebagai dasar untuk hidangan gandum.


5. Beras Pulut

Beras pulut adalah varietas beras yang lebih likat dan kaya akan karbohidrat. Meskipun lebih tinggi glikemik daripada beras merah atau quinoa, tetapi beras pulut dapat digunakan dalam hidangan manis seperti pulut hitam manis atau lemper.


6. Beras Merah dan Beras Perang

Jika Anda masih ingin tetap menggunakan beras, pertimbangkan untuk beralih ke beras merah atau beras perang. Kedua jenis beras ini mengandungi lebih banyak serat dan nutrisi daripada beras putih. Mereka juga memiliki indeks glikemik yang lebih rendah, sehingga lebih baik untuk menjaga kadar gula darah Anda.


7. Makanan Bersumberkan Karbohidrat Alternatif

Selain bijian, terdapat juga alternatif makanan bersumberkan karbohidrat lain yang dapat digunakan sebagai pengganti beras. Misalnya, tepung almond atau tepung kelapa untuk membuat roti atau kuih yang rendah karbohidrat, serta labu manis atau kentang tumbuk sebagai pengganti pasta.


Kesimpulan

Mencari alternatif makanan bersumberkan beras adalah langkah yang baik untuk mengubah variasi dalam diet Anda, meningkatkan nutrisi, atau mengatasi alergi makanan.


Quinoa, kentang, keledek, bijian lainnya, beras pukut, beras merah, beras perang, dan pelbagai makanan bersumberkan karbohidrat alternatif lainnya dapat memberikan pilihan yang lebih sihat dan pilihan.


Cubalah pelbagai pilihan ini dalam hidangan sehari-hari Anda untuk memperkaya diet Anda dan mendapatkan manfaat nutrisi yang lebih besar.


Ingatlah untuk selalu berdikusi dengan ahli makanan atau doktor sebelum membuat perubahan signifikan dalam pola makan Anda, terutama jika Anda memiliki kondisi medikal khusus.


Bersedia Demi Masa Depan

Setiap detik berlaku fenomena yang tak terjangka di seluruh dunia.


Bencana alam, banjir, kemarau, gempa bumi, tsunami, krisis ekonomi , krisis makanan bahkan peperangan besar semuanya sedang menanti di hadapan.


Adakah anda bersedia ?


Ini kerana ilmu survival bukanlah semata berapa banyak makanan yang kita simpan, bukan berapa banyak dinar dirham yang kita miliki, bhttp://proceed.ordersini.com/view/s/survival-2023?ref=737088&landing=noukanlah mengenai segala peralatan canggih yang kita ada sebaliknya ilmu survival adalah mengenai sejauh mana kemampuan kita bertahan di saat getir.


Kini dibongkar rahsia penyelesaian terbaik dibawakan khas untuk anda

dalam ebook digital Survival 2023 !






58 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page