top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Benarkah Kisah ‘Ghost Of Kiev’ Tembak Jatuh 6 Pesawat Russia?


Sumber Grafik/Lukisan : Wikipedia


GLOBAL | KIEV – Media sosial digemparkan dengan dakwaan aneh mengenai seorang juruterbang yang dikenali sebagai "Ghost of Kyiv" yang dilaporkan menembak jatuh jet Russia - tetapi apakah dakwaan itu benar-benar wujud?

Sebelum ini kisah seorang juruterbang Ukraine yang dikatakan menumpaskan enam pesawat Russia tular di Twitter dengan pengguna laman tersebut berharap khabar angin yang tersebar di Ukraine itu benar, lapor akhbar Daily Star UK.


Kejayaan menewaskan lima atau lebih pesawat dalam pertempuran di udara adalah sesuatu yang amat luar biasa. Juruterbang yang digelar ‘Ghost of Kiev’ itu mungkin yang pertama mencatat pencapaian sedemikian pada abad ke-21.


Laporan berkaitan kepahlawanan juruterbang itu tersebar dalam kalangan anggota barisan hadapan dan pantas tukar di media sosial.


Dakwaan juruterbang ‘Ghost of Kiev’ membawa jet pejuang MiG-29 itu dilihat sebagai simbol harapan dengan beberapa video tular mengenai jenis jet sama terbang di langit Ukraine.



Sumber Foto: Wikipedia


Menurut akhbar Sepanyol, Marca, juruterbang itu dipercayai menjatuhkan dua pesawat pejuang SU-35, satu pesawat SU-27, satu pesawat MiG-29 dan dua pesawat SU-25.


Pengguna di laman Twitter kecoh berkenaan kisah tersebut walaupun tiada laporan rasmi mengenai juruterbang berkenaan.


“Ghost of Kiev melindungi beribu-ribu nyawa. Diberkatilah kamu, askar Ukraine yang berani,’’ demikian tulisan Twitter seorang pengguna.


“Membaca tentang Ghost of Kiev membuatkan saya meremang. Keberanian dan kecemerlangan penduduk Ukraine sebenarnya mungkin mempunyai peluang,” tulis netizen lain.


Dakwaan Tidak Dapat Disahkan

Setakat ini, kewujudan juruterbang pejuang Ukraine yang menembak jatuh enam pesawat Rusia itu tidak dapat disahkan.


Pada hari Khamis/24 Februari 2022, hari pertama pencerobohan, tentera Ukraine mengumumkan bahawa lima pesawat Rusia dan satu helikopter telah ditembak jatuh.


Pada hari yang sama, Russia mengisytiharkan bahawa ia telah melumpuhkan pertahanan udara dan pangkalan udara di Ukraine.


Apa yang pasti, banyak video dan gambar yang mendakwa menunjukkan juruterbang misteri itu adalah palsu.


Kementerian Pertahanan menulis di Twitter pada Jumaat/25 Februari 2022: "Berpuluh-puluh juruterbang tentera berpengalaman, dari kapten hingga jeneral, yang sebelum ini dibebaskan dari simpanan, akan kembali ke Tentera Udara.


Siapa tahu, mungkin salah seorang daripada mereka juruterbang MiG-29, yang sering dilihat oleh penduduk Kyiv!"





Pembakar Semangat Dan Keyakinan Hadapi Tentangan Penceroboh

‘Ghost Of Kiev’ dikisahkan sebagai penggalak semangat untuk rakyat Ukraine, untuk meningkatkan keyakinan dalam menghadapi pencerobohan Russia ke atas Ukraine 2022.


Lagenda pahlawan itu berkemungkinan bukan ciptaan yang disengajakan, dengan kisah-kisah yang dikongsi oleh orang biasa Ukraine di media sosial sebelum akaun media rasmi Ukraine merujuk kepada juruterbang dalam kemas kini.


Rakaman yang dijana oleh komputer tentang 'dog fight' dan tewas yang menampilkan Ghost of Kyiv telah dibuat menggunakan permainan video Simulator Pertempuran Digital 2013 dan dimuat naik oleh pengguna YouTube.



Laporan AFP berkenaan semak fakta isu berkenaan


Pemuat naik secara terbuka menyatakan dalam huraian bahawa rakaman itu tidak benar dan hanyalah satu penghormatan kepada 'Hantu Kyiv', asli atau palsu, untuk terus berjuang. Video itu turut dikongsi oleh akaun Twitter rasmi Angkatan Tentera Ukraine.


Video itu kemudiannya dimuat naik ke Twitter dan tersebar secara meluas, dengan Snopes menjelaskan bahawa ia adalah palsu.


Sama seperti ‘Ghost Of Kiev’, pada 26 Februari 2022, laporan media sosial tentang seorang askar tentera darat Ukraine yang digelar "Ukrainian Reaper", yang kononnya membunuh lebih dua puluh askar Rusia dalam pertempuran sahaja, muncul.



59 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page