top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Gajah Rempuh Dapur Mahu Masak


Foto Sumber: Radchadawan Peungprasopporn / Facebook / AFP)


Apabila kita melihat gambar yang tular di media sosial menunjukkan gajah besar berada di ruang dapur untuk makan mungkin pada awalnya ramai menganggap ia sekadar gimik dan juga rekaan grafik semata-mata.


Namun ia adalah kejadian sebenar yang berlaku kepada sebuah keluarga di Thailand dalam kawasan wilayah Prachuap Khiri Khan pada 21 Jun 2021/Ahad.


Mungkin bagi keluarga yang tinggal di hutan mungkin berasa takut akan berlaku kejadian tidak diingini pada waktu malam, tetapi bagi sebuah keluarga di daerah pergunungan di daerah Hua Hin, situasi seekor gajah yang merempuh masuk dapur mereka tidak mengejutkan.


"Ia datang untuk memasak lagi," tulis Kittichai Boodchan dengan nada sarkastik dalam keterangan video Facebook yang dikongsikan pada hujung minggu apabila seekor gajah memasuki dapurnya.

Agensi Berita Bangkok Post pada 22 Jun 2021 melaporkan Mr Kittichai dan isterinya tinggal di Pa-la-U, berhampiran air terjun yang terkenal dan di tepi tasik dengan gajah liar sering mandi ketika berkeliaran di hutan yang berdekatan dengan Taman Negara Kaeng Krachan.


Dia tidak terganggu oleh mamalia raksasa itu, mengenalinya sebagai pengunjung yang kerap kerana sering mengembara ke rumah-rumah di desanya di mana ia makan daun dan tunas sebelum kembali ke hutan.


Gajah itu sebenarnya telah menghancurkan dinding dapur mereka pada bulan Mei, katanya, mewujudkan konsep dapur terbuka yang mengingatkan pada tingkap jalan masuk.

2 lihatan0 komen

Siaran Terkini

Lihat Semua
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page