top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Kebaikan Mata Memandang Sawah Menghijau: Manfaat Luar Biasa Bagi Kesihatan


Sumber Foto : Mohd Ezli Mashut


Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT


Suasana sawah dan tumbuhan hijau adalah keajaiban alam yang seringkali diabaikan dalam kesibukan hidup moden kita.


Namun, mata kita memiliki kemampuan luar biasa untuk memandang kehijauan tumbuhan ini, dan manfaatnya bagi kesihatan kita tidak boleh diabaikan.


Pada ketika ini, bulan Oktober - November 2023, sawah padi di Sekinchan dan kawasan sekeliling dalam fasa menghijau sebelum menjadi warna kuning keemasan pada sekitar akhir November dan awal Disember 2023.


Jadi apalagi dalam beberapa bulan ini memang sesuai bersiar-siar dan menikmati keindahan sawah di Sekinchan, Selangor.


Dalam artikel ini, kita menjelajahi kebaikan mata memandang tumbuhan hijau dan mengapa kita seharusnya lebih sering menghabiskan waktu bersama alam.


1. Mengurangkan Stres dan Tekanan Sibuk Bekerja


Memandang terhadap sawah dan tumbuhan hijau terbukti dapat mengurangkan tingkat stress dan tekanan bebanan kerja. Terlibat dalam aktiviti yang melibatkan tumbuhan, seperti berjalan-jalan di taman atau merawat tanaman di dalam rumah, dapat memberikan perasaan rileks dan menenangkan. Melihat hijaunya dedaunan atau warna-warni bunga dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan meningkatkan perasaan kesejahteraan secara keseluruhan.


2. Meningkatkan Konsentrasi dan Produktiviti


Kegiatan yang melibatkan tumbuhan hijau juga dapat meningkatkan konsentrasi dan produktiviti. Kajian menunjukkan bahawa meletakkan tanaman di dalam ruangan tempat kerja dapat membantu mengurangkan keletihan dan meningkatkan fokus. Jadi, jika anda sering merasa letih atau kehilangan konsentrasi di tempat kerja, pertimbangkan untuk membawa sedikit kehijauan ke dalam ruangan anda.


3. Mengoptimumkan Kualiti Udara


Salah satu manfaat utama tumbuhan hijau adalah kemampuannya untuk membersihkan udara dari pencemaran dan meningkatkan kualiti udara di sekitar kita. Tanaman fotosintesis, mengubah karbon dioksida menjadi oksigen, sehingga memberikan oksigen segar yang kita hirup. Beberapa jenis tanaman juga dapat menghilangkan zat berbahaya seperti formaldehida dan benzena daripada udara, yang dapat merugikan kesihatan kita jika terhirup dalam jumlah besar.


4. Meningkatkan Kreativiti


Pandangan terhadap tumbuhan hijau dapat merangsang kreativiti kita. Warna-warni dan bentuk-bentuk alami tumbuhan dapat menginspirasi pemikiran kreatif dan idea-idea segar. Jadi, jika Anda seorang seniman, penulis, atau pencipta, memiliki tumbuhan hijau di sekitar Anda mungkin dapat membantu Anda menemukan inspirasi baru.


5. Menjaga Keseimbangan Mental


Terakhir, menghabiskan waktu bersama tumbuhan hijau dapat membantu menjaga keseimbangan mental kita. Alam memiliki kesan menenangkan pada fikiran dan jiwa kita, dan tumbuhan hijau adalah bahagian penting daripada alam yang dapat kita nikmati di tengah kehidupan yang serba sibuk.


Dalam kesimpulan, kebaikan mata memandang tumbuhan hijau sangatlah beragam. Dari mengurangkan stress hingga meningkatkan kreativiti, tumbuhan hijau dapat menjadi teman yang sempurna bagi kesihatan kita. Jadi, jangan ragu untuk meluangkan waktu untuk mengkagumi keindahan alam dan menikmati manfaatnya bagi tubuh dan fikiran kita.'



87 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page