top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Perisian dan Aplikasi Berguna Untuk Survival Semasa Kecemasan




Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT


Ketika kita berbicara tentang keselamatan dan kesiapsiagaan, perisian dan aplikasi survival telah menjadi aspek penting dalam kehidupan moden kita.

Dalam artikel ini, kita akan meneroka beberapa perisian dan aplikasi survival yang berguna dan memberikan panduan mengenai cara menggunakannya dalam situasi darurat atau petualangan luar.


1. Perisian GPS dan Navigasi: Perisian seperti Google Maps, Garmin BaseCamp, atau aplikasi khusus seperti Gaia GPS adalah alat penting dalam pengembaraan dan kesiapsiagaan. Aplikasi berkenaan membolehkan anda mengenalpasti lokasi anda, merancang laluan, dan mengakses peta topografi. Pastikan anda memuat turun peta dan data yang diperlukan sebelum pergi ke kawasan yang tidak mempunyai sambungan internet.


- Cara Menggunakan: Mulakan perisian, tandakan destinasi anda, dan ikuti arahan. Selalu simpan bateri dalam keadaan terisi penuh dan bawa power bank sebagai langkah kawalan tambahan.


2. Aplikasi Cuaca: Aplikasi cuaca seperti Weather Underground atau AccuWeather memberikan maklumat penting mengenai perubahan cuaca yang mungkin berlaku semasa aktiviti luar. Ini dapat membantu anda mengelakkan cuaca buruk dan membuat keputusan yang lebih selamat.


- Cara Menggunakan: Buka aplikasi, masukkan lokasi anda, dan pantau ramalan cuaca dan peringatan. Pertimbangkan untuk menerima pemberitahuan langsung untuk maklumat cuaca terkini.


3. Aplikasi Keselamatan: Aplikasi seperti Life360 atau bSafe boleh membantu anda memberi tahu rakan-rakan atau keluarga tentang lokasi anda atau menghubungi bantuan dalam keadaan darurat.


- Cara Menggunakan: Daftar akaun, tambahkan rakan atau ahli keluarga sebagai kontak keselamatan, dan gunakan fungsi panggilan darurat atau lokasi berkongsi apabila diperlukan.


4. Aplikasi Pertolongan cemas: Aplikasi seperti First Aid by American Red Cross memberikan panduan langkah demi langkah tentang tindakan pertolongan cemas untuk kecemasan perubatan kecil atau besar.


- Cara Menggunakan: Carilah tindakan pertolongan yang sesuai untuk keadaan cedera dan ikuti arahan aplikasi.


5. Aplikasi Survival: Aplikasi seperti SAS Survival Guide menyediakan maklumat berguna tentang pertahanan diri, pertama bantuan, dan teknik bertahan hidup di alam liar.


- Cara Menggunakan: Pelajari isinya sebelumnya dan pastikan anda memahami teknik-teknik yang diajar dalam situasi kecemasan.


6. Aplikasi Komunikasi Darurat: Aplikasi seperti Zello membolehkan anda berkomunikasi melalui saluran radio dalam keadaan tanpa sambungan selular. Ia berguna dalam situasi bencana di mana saluran komunikasi mungkin terjejas.


- Cara Menggunakan: Muat turun aplikasi, pilih saluran yang sesuai, dan gunakan seperti walkie-talkie.


7. Aplikasi Sumber Makanan dan Air: Jika anda berada di luar, aplikasi seperti PlantSnap atau iNaturalist boleh membantu anda mengenal pasti tumbuhan atau sumber air yang selamat untuk dikonsumsi.


- Cara Menggunakan: Ambil gambar tumbuhan atau sumber air dan gunakan aplikasi untuk mengenalpasti keselamatan pengambilan makanan.


Penting untuk diingat bahawa penggunaan perisian dan aplikasi survival seharusnya disertai dengan pengetahuan, latihan, dan peralatan yang sesuai.


Sekalipun perisian ini boleh menjadi alat yang sangat berguna, ia tidak boleh menggantikan kecekapan dan persediaan dalam situasi darurat sebenar. Selalu berlatih dan bersedia untuk segala kemungkinan.



PENAFIAN : Panduan survival ini adalah pengetahuan umum dan rujukan semata-mata dengan bantuan penyelidikan menggunakan ChatGPT3.5. Anda perlu terus-menerus membuat kajian dan mendapatkan kepakaran daripada pihak pakar dan keselamatan untuk mendapatkan lebih nasihat yang tepat.

46 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page