top of page
  • Writer's pictureMohd Ezli Mashut

Roti Canai: Sejarah, Resipi, Dinobat Roti Terbaik Di Dunia


Sumber Foto: Wikipedia


Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT


Pengenalan

Roti Canai, hidangan klasik Malaysia yang lazat, telah menjadi salah satu hidangan sarapan atau makanan ringan yang paling dicari oleh penduduk tempatan dan pelancong.


Roti ini tidak hanya memikat dengan rasa yang lazat, tetapi juga memiliki sejarah yang menarik dan tersimpan dalam budaya kuliner Malaysia.


Roti canai yang menjadi makanan pilihan utama rakyat Malaysia ketika waktu sarapan turut diiktiraf sebagai roti terbaik dunia menurut TasteAtlas yang menerbitkan carta 50 Teratas 'Roti Terbaik di Dunia'.


TasteAtlas sebuah laman antarabangsa yang menjadi panduan pelancongan dalam talian, memfokuskan makanan dan memaparkan ulasan serta cadangan daripada golongan profesional dan pengkritik masakan di seluruh dunia.


Dalam artikel ini, kita akan menggali sejarah roti canai, menyajikan resipi yang lazat, dan menemani Anda untuk menjelajahi beberapa tempat menarik di Selangor dan seluruh Malaysia di mana Anda dapat menikmati hidangan ini.






Sejarah Roti Canai

Roti Canai adalah hidangan yang berasal dari India, dan ia memiliki akar yang dalam dalam sejarah masakan subbenua India. Konon, roti ini pertama kali dibawa ke Malaysia oleh pedagang India pada abad ke-19.


Asal-usulnya terletak dalam hidangan yang dikenal sebagai "parotta" atau "paratha" di India Selatan. Namun, dengan berjalannya waktu dan adaptasi oleh komuniti India di Malaysia, roti ini mengalami transformasi dan menjadi apa yang kita kenal hari ini sebagai roti canai.


Nama "canai" sendiri berasal dari kata "kanai," yang bererti "memasak dengan minyak." Roti canai dibuat dengan mencampurkan tepung, garam, susu, dan air menjadi adunan, yang kemudian digulung tipis, dilumuri dengan minyak, dan dilipat berkali-kali untuk menciptakan lapisan yang renyah dan lembut. Roti ini kemudian dipanggang atau digoreng hingga kecoklatan.


Perkembangan Roti Canai Sebagai Hidangan Malaysia

Roti Canai segera menjadi hidangan yang sangat popular di Malaysia. Selain menjadi sarapan tradisional, ia juga menjadi pilihan makan siang atau makan malam yang popular. Pelbagai variasi roti canai muncul, termasuk Roti Telur (dengan telur yang dicampur dalam adunan), Roti Bawang (dengan bawang yang dicampur dalam adunan), dan Roti Tisu (versi yang sangat tipis dan renyah).


Selain itu, roti canai juga sering disajikan dengan kuah kari ayam atau daging, daging rendang, atau sambal pedas, menjadikannya hidangan yang beragam dan disesuaikan dengan selera masing-masing.



Sumber Foto : Youtube


Resipi Roti Canai yang Sedap

Untuk menciptakan roti canai yang lazat di rumah, berikut adalah resipi yang dapat Anda cuba:


Bahan-bahan:

- 2 cawan tepung gandum

- 1/2 cawan susu

- 1/2 cawan air

- 1 sudu besar minyak sayuran

- 1/2 sudu kecil garam

- 1 sudu kecil gula

- Minyak sayuran untuk menggoreng


Langkah-langkah:


1. Campurkan tepung, garam, dan gula dalam mangkuk besar.


2. Campurkan susu, air, dan minyak dalam bekas yang berasingan.


3. Tuangkan campuran cecair ke dalam campuran tepung secara beransur-ansur sambil mengadun sehingga menjadi adunan yang lembut. Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau terlalu keras.


4. Tutup adunan dengan kain bersih dan biarkan rehat selama sekurang-kurangnya 4 jam atau semalaman.


5. Setelah adunan berehat, bahagi-bahagi menjadi beberapa bahagian yang lebih kecil.


6. Panaskan sedikit minyak dalam penggorengan pada api sederhana.


7. Ambil sekeping adunan, dan dengan tangan yang dicelupkan minyak, tipiskan adunan sehingga menjadi lapisan yang nipis.


8. Golek atau lipat adunan menjadi bentuk segiempat atau segitiga.


9. Goreng roti canai dalam minyak panas hingga kecoklatan di kedua-dua belahnya.


10. Angkat roti canai dan toskan minyak berlebihan pada kertas dapur.


11. Sajikan panas dengan kuah kari atau sambal.


Tempat Menarik untuk Menikmati Roti Canai di Selangor dan Malaysia

1. Restoran Valentine Roti, Petaling Jaya, Selangor: Tempat ini terkenal dengan roti canai yang lembut dan kuah kari yang lezat.


2. Nasi Kandar Pelita, Kuala Lumpur: Selain nasi kandar yang terkenal, mereka juga menyajikan roti canai yang memukau.


3. Roti Canai Transfer Road, Penang: Terkenal dengan kelezatan roti canai yang tipis dan renyah.


4. Warung Pak Hassan, Johor Bahru: Menyajikan roti canai dengan pelbagai jenis kuah kari dan hidangan sampingan yang enak.


5. Roti Canai Kayu Arang, Langkawi: Di sini, Anda dapat menikmati roti canai sambil menikmati pemandangan pantai yang menakjubkan.


6. Warung Kak Long, Melaka: Tempat ini terkenal dengan roti canai yang lezat dan suasana tradisional.


Roti Canai adalah warisan kuliner yang tak ternilai bagi Malaysia dan telah mencuri hati banyak orang dengan kelezatannya.


Ia adalah hidangan yang wajib dicuba bagi sesiapa yang mengunjungi Malaysia dan juga sesuai untuk mencuba di dapur sendiri dengan resipi di atas.


Jangan lupa untuk menjelajahi tempat-tempat menarik di Selangor dan Malaysia sambil menikmati hidangan yang istimewa ini. Selamat menikmati!

11 lihatan0 komen
IMG_20221230_173627.jpg
bottom of page